Summa sidvisningar

onsdag 14 mars 2012

Kulturfonden svarar kort och koncist...

Jo, nej. Inte fick man nånting därifrån inte. Besviken? Jo. Det svider nog. Men kanske en Lottorad kunde lösa allt?
Min högsta önskan är att kunna syssla med det jag vill, det jag kan och det som ger mej roliga utmaningar och innehåll i livet. Men man måste ju få hop cash till mat och hyra.
Så för att jag ska kunna skriva min bok måste jag jobba. Men om jag jobbar orkar jag inte skriva, skriver jag så ger jag inte järnet på jobbet. Vad ska jag göra?
Nog har ju många också ett riktigt jobb, fast dom skriver, kan nån tycka. Men det där beror nog på hurdant jobb man har, tror jag. Har du ett jobb där du kan sitta och låta tanken flöda fritt, ja. Där du inte hela tiden måste lösa konflikter på något plan, där du måste vara observant och "steget före" hela tiden, där du ska komma ihåg att det är din tur att städa vessorna, ha eftis, köra hit och köra dit och plocka upp den och den då och då där och där, följa den och den dit, ladda busskort, packa lådor, tejpa lådor, ge uppgifter, kolla, räkna, svara i telefon, gå fram och tillbaka, övervaka, komma ihåg, hjälpa, hålla tider, köra färdiga arbeten, hämta nya, kånka, gå till butiken, gå på rask promenad, hålla morgonsamling, knyta skosnören, förmana, tjata, sysselsätta, vara socialpedagogisk, följa schema, byta blöjor, plocka upp maskor, sticka strumphälar, rada saker, skriva lappar, lugna, trösta, klä på, bli kramad, läsa högt, förklara, ringa jobbleverantörer, hålla säsongssamtal, lyssna, prata, lyssna, prata, lyssna, prata. Lyssna på kollegor, lyssna på de andra, sitta på möten, samarbeta med socialen, ringa hit och ringa dit, ringa om igen och hoppas få svar, spara, spara spara, inte gnälla, vara aktiv, inte klaga vara nöjd med allt, inte kritisera, inte stå på sej, inte vara sjuk, inte planera dagen, för nån annan är borta, prata, förklara, prata, lyssna, korrigera, hindra slagsmål, få på käften,  inte visa ilska, vara pedagogisk, vara snäll, inte kräva för mycket, kräva lagom, fostra, gnata, upprepa om och om igen, stöda, stötta, hjälpa, känna intesågoda dofter, bli berörd, både fysiskt och psykiskt, förstå, förstå, förstå, vara pedagogisk, vara vänlig, vara konsekvent, vara observant, vara ärlig, vara flitig, vara lycklig över att ha ett jobb, följa avtal, följa schema, följa lagen, vara lojal mot arbetsgivaren, hålla tystnadsplikten till du dör, skotta snö, vara kreativ, visa intresse, vara snabb, vara duktig, vara ren och hel, vara ett gott exempel, vara försiktig med vad du säjer, vara frisk och sund och rökfri, nykter, glad och anspråkslös, lågavlönad, tacksam, sjunga psalmer, höja rösten, vara trygg, vara etisk, vara rättvis, vara rättfram, slira fram på hala vägar med bakhjulsdriven bil, inte klaga, inte vägra, jobba i team, vara öppen, vara förlåtande, komma ihåg allt, vara lika duktig som alla andra, vara en god kamrat, lyssna, lyssna, inte döma, inte skvallra, inte mobba, inte kolla Facebook på arbetstid, inte vara sjuk fördåblirdomandraipisset, var gärna tjänstledig utan lön, men: ingavikariertasinsåtänkpåhurdinaarbetskamraterfårlida, var lojal mot din arbetsgivare, gå inte till läkare på arbetstid, ta inte hem jobbet, var motiverad, ha en vettig fritidssyssla, gläds åt motionssedlarna, gläds åt kultursedlarna, betala för dem utan att knorra, var glad och tacksam, gläds över äran att ha egen e-postadress i jobbmejlen, var lycklig, orka hoppa in även som pensionär, lyd dina överordnade, berätta om dina bekymmer till dina överordnade, var artig mot gäster, berätta det positiva, inte ge en dålig bild av firman, inte begära så mycket, mendumåstejuförståattviinteharresursertillsånt, var beredd att ställa uppfrivilligt på jippon, hitta på roligt program till julfesten, skriva nån rolig vers till nån stackars sate som ska gå i pension eller fyller medelålders, ställa upp där det behövs, vara foglig och hederlig, inte slösa firmans pengar, le, mendumåstejuförståattdetärettunderbartprivilegiumattfåarbetamedmänniskorochdubordevaratacksam, tacksam, tacksam!
Nä-ä hör ni!
Det går inte. Jag behöver något annat nu. Jag behöver en sponsor. Anybody?????

1 kommentar:

  1. ...du är nog "LIIITE" överbelastad med dina tankar..hoppas det lättade att skriva ut dom? Jag kände mig synnerligen lat och enkel när jag läst igenom allt! Tur att det inte"ryms" så mycket på en gång i mitt huvud, jag säger då det! Jag önskar dig lycka till med att göra den där listan kortare, det är nog ett måste, kära du! Lev väl, och länge!

    Hälsn Tjingis

    ps. tyvärr har jag inte "sponsormedel" att dela ut! ds.

    SvaraRadera