Summa sidvisningar

måndag 26 mars 2012

Monday, monday...

Börjat dagen med YouTube. Hittade den ultimata låten för en scen i pjäsen. Det underliga är att jag inte tänkt på den förr....nja, trodde ju den var för ny. Får se vad maestro tycker.
Solen skiner och tvätten hänger ute på tork. Än så länge är det roligt att hänga ut och sen ta in dom doftande plaggen. Men det kommer en dag då det igen känns som måste.
Jag avskyr måste.
Borde är mera flexibelt. Man borde, men......
Borde sluta blogga nu och åka till butiken i stället. Snart.
Borde, men måste inte.
Valet är mitt. Och jag måste inte det jag borde.

Min mamma, källan till en massa ordstäv och uttryck, sa att "Man måste ingenting annat än dö". Men uttrycket använde hon nog mest då jag t.ex. sa att "jag MÅSTE få nya jeans".

Hon sjöng sånger jag aldrig hört, varken förr eller senare. Dom finns inte på Juutuub.

"Det gick en gosse på Ängemans torg, luff meinen luff,
han hade blommor uti sin korg, för en haus mate laus mate kuri meri jet,
endes tjenivelti, kurimeri luff luff luff, mein lieber meinen luff.

Han mötte en flicka med rosor på kind, luff meinen luff
han sade till flickan att vill du bli min, för en haus......osv

Tag denna ring till en kärlekens pant, luff meinen luff
att du med en sjöman har varit bekant, för en haus mate....."

Hur konstig är inte den sången?

Ännu konstigare var "Hottentottarnas aftonbön" (!!!)

Ging gang haligoli veissan gåå, veissan gåå
ging gang haligoli veissan gåå, veissan gåå
illa illa schaba, illa schaba mala båj
illa illa schaba, illa schaba mala båj
haligoli maligoli massan jom båjkvaa båjkvaa
haligoli maligoli massan jom båjkvaa båjkvaa
niko niko tscharma tscharma ompa ompa tschåveri tschåveri tschå

Så här sjöng hon. Melodin kan jag inte återge här.... Orden skrev jag så som jag uppfattade dom då det begav sej.
Men har nån annan hört nåt liknande?
Weird.

Då min mamma sysslade med nånting visslade hon alltid, så där sakta och också liksom vid inandningen...Varierande sånger var det. Pappa däremot, som ansågs vara totalt omusikalisk, han hade streck i sång på betyget från folkskolan, han visslade alltid på samma låt, Oh, Susannah!...Så omusikalisk var han ändå inte, att man inte sku ha känt igen den melodin.
Själv har jag en hemsk ovana, helt omedveten och oförklarlig, att vissla på Barbra Streisands "Woman in Love"  alltid då jag städar eller hänger tvätt eller diskar.....WEIRD! Usch! Jag avskyr låten!

Men musik, alltid, alltid musik!
Han vill inte lyssna på weirda sånger...;)

7 kommentarer:

  1. Din mamma hade mycket intressanta sånger, hade hon hittat på dem själv? Och där fanns ju många språk inblandade, ryska, tyska, finska, svenska, varifrån kom dom orden, kom dom från hennes fantasi?

    Sen har jag läst i din blogg det du skrivit från ditt jobb, min vän, tänkte jag, säg upp dig! Så kan du inte ha det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma hade nog inte hittat på dom själv, hon hade i sin tur hört dom av sin mamma! Min mormor var hemma från Björneborg, var troligen tvåspråkig, med finska som modersmål.
      Det där med att säja upp mej.....jo, det sku jag ju helst göra, men, men. Man behöver få mat på bordet...it's all about the money.
      Vem är du förresten? ;)

      Radera
  2. Spelar det egentligen nån roll vem jag e, det var inte alls meningen från början, det var förresten din blogg som ville ha ett annat namn,och sen när jag såg hur det blev tillställt så tänkte jag: må så vara, allt behöver man ju inte veta i denna lilla ankdamm, så småningom får du säkert veta vem jag e...

    kan ju inte vara så roligt att jobba bara för brödfödan, varken för dig eller för dina medspelare/motspelare

    SvaraRadera
  3. Nej då, för mej spelar det ingen roll, huvudsaken är att dina avsikter är goda! Allt jag skriver är inte heller alltid helt sant, den rätten förbehåller jag mej! ;) Men du vet (kanske) vem jag är och det känns ju lite haltande...
    Och vad mitt jobb beträffar - vem av oss drömmer inte om att kunna vara ledig jämt och göra bara sånt man vill, när man vill och med vem man vill? Jag har ju själv valt mitt yrke och har väl skött det så gott jag kan i över trettio år, så jag har väl rätt att bli trött och utled ibland.Man kan ju alltid hoppas att arbetsgivaren ger en lite bonus då, för att få en att stanna kvar, så som stora pojkarna och flickorna i Finnair ;)

    SvaraRadera
  4. //:Ging gang goli goli goli goli gotcha
    Ging gang goo ging gang goo://
    Heyla oh heyla sheyla
    oh heyla sheyla ging gang goo.
    Shelawala shelawala shelawala shelawala
    Umba umba umba umba....

    Scoutsång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Neppe!!! Den sången påminner ju faktiskt om mammas "roliga" sång! Kanske den muntliga traditionen har arrangerat om den, typ "ryska posten"?

      Radera
  5. "Man behöver int annat än dö" låter bekant.. :-D Något som jag också har sagt många gånger till mina ungar..och antagligen har nån sagt det åt mig när jag var liten..för hur sku jag annars säga så ;-)
    Bra filisofi.."Och jag måste inte det jag borde".

    SvaraRadera