Summa sidvisningar

lördag 10 mars 2012

Lördag

Blött och halt ute. Janne åkte med fyra fjortisar till stan. Shopping på agendan. Han shoppar knappast så mycket, men fungerar som chaufför och sherpa. Shoppingsherpa.
För övrigt är jag arg. På samhället. På Finnair och andra företag. Ska det få vara så här? Högsta ledningen ska hållas kvar medelst miljonbonusar, medan dom som springer benen av sej för att folk ska må finfint då dom reser från ena stället till det andra, dom ska få mindre betalt? För att rädda företaget. Och för att dom högsta hönsen ska orka vara kvar och leda dom. Vad är det för jävla skit? Varför FÅR det vara så? Varför säjer man sen att "det är kutym", för att säkra en god ledning? Som nån hade skrivit i nån insändare: Snart finns bara ledningen kvar. Men om man skurit ner och inbesparat så in i helvete, vem ska dom då leda? Och om man skurit ner hela personalen, vem ska göra jobbet? Kan högsta höns flyga ett plan? (Höns är dåliga på att flyga, dom flaxar bara hjälplöst och hysteriskt!) Kan dom tänka sej att servera fyllsiga resenärer mera sprit? Torka upp spyor efter dom? Trösta flygrädda människor? Le vackert och vara rara då äckelgubbar nyper dom i baken?
Jaja, jag vet att det inte är så det fungerar, men jag har så svårt att fatta detta effektiverings-, konkurrenskrafts- och lönsamhetstänkande. Jag är en flummig humanist.
Förbannad kan jag bli ändå. På maktbegäret, på exhibitionismen, på att komma fram på bekostnad av andra människor, på Nalle Wahlroos-typer som tror att dom är gud. Hur kan man ens tillåta sånt? Hur kan man ens ge spaltutrymme åt alla dessa psykopatliknande gökar? Va? Nonchalera dom. Kanske dom slutar gapa så småningom om ingen ids lyssna.
Är man en god ledare om man tar emot tre jävla miljoner spänn mot att man hålls kvar på sitt jobb så länge man måste?
Det här samhället styrs tydligen av känslokalla, maktlystna penningstinna företagsledare, snart polar dom ihop med organiserad brottslighet-gänget, dom har ju redan börjat ta över och myndigheterna står och gapar abborrvalsen.... Va? Vi kan ju inte komma åt det?...Lagen säjer inget om sånt? Dom får väl hålla på då....?
Meanwhile skojar dom roliga finlandssvenska unga broilrarna om invandrering och främlingslegioner och andra skojar om feminister och ivriga i sin egen fiffighet fattar dom inte att det finns folk som INTE fattar att dom SKOJAR! Sannfinländarna skojar dom också. Fattar ni inte? SKOJAR! Man får väl SKOJA? Man skjuter ihjäl en nordafrikan på skoj, och sen kan man få medalj. Fast bara på skoj.
Jävligt skojigt. Nä.
Såja, nu är den ilskan utsläppt.
Nu kan jag ta en kopp kaffe och vara nöjd över att jag har ett jobb att ta tjänstledigt från. Jag hoppas verkligen jag hinner bli pensionerad innan det jobbet också flyttar utomlands och bara ledningen blir kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar